Kjøpsbetingelser
Aktuelt område
BoTeknikk AS (heretter kalt ProfilTek.no) sine generelle kjøpsbetingelser for
forbrukere gjelder fra og med dato nederst, og erstatter de kjøpsbetingelser
som tidligere er gitt av ProfilTek.no. Varene som presenteres via ProfilTek.no'
hjemmesider utgjør ProfilTek.no’ ordinære sortiment. Ved eventuell forskjeller
mellom vilkår, produktinformasjon eller priser som angis på ProfilTek.no’ hjemmesider
og de som angis via øvrige publikasjoner, for eksempel katalogen, så er det
informasjonen på hjemmesidene som gjelder.
Bedriftskjøp
For bedrifter som velger
å handle på ProfilTek.no, så gjelder kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven.
Pris og betaling
Prisene på ProfilTek.no
oppdateres jevnlig og vises ink. mva. om ikke annet fremkommer. Prisene angis i
norske kroner, frakt kommer i tillegg på hver enkelt bestilling, i henhold til
informasjonen nedenfor.
ProfilTek.no forbeholder seg rett til å endre priser på hjemmesiden og på andre
publikasjoner uten foregående varsel. Mellom ProfilTek.no og kunden gjelder
fastsatt pris om ikke annen avtale gjelder. Kunden kan betale med faktura eller
med bankkort utstedt i Norge. Kjøper må være myndig og over 18 år. Ordrer
leveres bare til adresser i Norge. Fakturering foregår via ProfilTek.no samarbeidspartner
Klarna AS. Kunden samtykker i at det innhentes opplysninger fra offentlige
kilder og kredittopplysningsbyråer som et ledd i kredittvurderingen. Kunden
aksepterer ved å oppgi sin mailadresse at gjenpartsbrev sendes elektronisk til
den oppgitte e-postadresse, alternativt sendes manuelt til kundens
Folkeregistrerte adresse.
Leveranser som ikke hentes debiteres en avgift på 690 kr inklusive moms for å
dekke de kostnader for frakt og administrasjon. Dette gjelder ikke for pakker
som kunden har avbestilt før leveransen klargjøres og frakt forhåndsbetales av oss.
Ved ordre sendes en bestillingsbekreftelse på e-post. Bekreftelsen utgjør
informasjon om innholdet i bestillingen. I samband med at ordren ekspederes fra
ProfilTek.no’ lager får kunden melding om at ordren er på vei, samt faktura.
Ved åpenbare feil, som såkalte forklaringsfeil eller lignende vedrørende pris
eller den produktinformasjon som angis i bestillingsbekreftelsen eller
fakturaen, har ProfilTek.no rett til å korrigere prisen eller informasjonen,
hvorpå ny bestillingsbekreftelse og faktura sendes til kunden. Kunden har rett
til å avbestille sin ordre uten kostnad dersom korrigeringene ikke aksepteres.
Frakt og Levering
Se vilkår for
Frakt og Levering.
Endring av ordre
Du har mulighet
til å endre ordren kostnadsfritt fram til at leveransen har blitt pakket hos ProfilTek.no.
Endring kan skje skriftlig eller pr e-post: post@profiltek.no. Kunden kan ikke endre ordren etter
at ordren er pakket. OBS! Dersom du betaler ordren på forskudd kan
ingen endringer utføres i ordren som gjør ordren dyrere, etter at betalingen er
gjennomført!
Garanti
Garantitiden
varierer mellom produktene, dette spesifiseres i produktinformasjonen. Spørsmål
vedrørende garanti avhenger av varens art. I visse tilfeller behandles
garantispørsmål av produsenten eller av et verksted som produsenten har
godkjent. I andre tilfeller behandler ProfilTek.no garantispørsmål. Om du føler
deg usikker kan du gjerne ta kontakt for informasjon om rutinene omkring
garantien for akkurat det produktet som du er interessert i. Du når oss via
e-post, post@profiltek.no
ProfilTek.no gir ingen ytterligere garantier utover de som produsenten har
spesifisert.
Forbrukerens (privatpersonens)
angrerett ved e-kjøp
Forbrukeren har i
følge forbrukerkjøploven og loven om e-handel i visse tilfeller rett til å
angre et kjøp. Dette gjøres gjennom å meddele ProfilTek.no innen 14 dager fra
den dagen forbrukeren tok imot siste delen av ordren. Angreretten gjelder ikke
dataprogram, lyd- og bildeopptak der forseglingen har blitt brutt. Dette
gjelder også teknisk forsegling, som for eksempel serienummer. Angreretten
gjelder ikke bedrifter.
Forbrukeren har da rett til å få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet inklusiv
frakt, men må selv stå for returens fraktkostnader.
Du vil alltid få tilsendt et angrerettskjema når du bestiller en vare hos ProfilTek.no.
Dette skjemaet finner du som vedlegg til varene som i fysisk form ligger med i
pakken du har bestilt.
Dersom du vil benytte angreretten må du registrere ny sak via din
ordrehistorikk på ProfilTek.no’ hjemmeside, eller kontakte ProfilTek.no’
kundeservice på e-post post@profiltek.no og oppgi ordre- eller
fakturanummer for å få tildelt et returnummer pakken må merkes med. Formålet
med returnummeret er å gjøre identifiseringen av og administreringen rundt
returen lettere. Dersom du returnerer varen med returnummeret du har fått
oppgitt, så tar ProfilTek.no ansvar for varen fra det øyeblikket du leverer
varen fra deg på posten. ProfilTek.no tar ikke ansvar for pakker som sendes inn
uten et returnummer, og angreretten anses ikke for benyttet før du har henvendt
deg til ProfilTek.no for å få
opprettet retursak.
Varen skal pakkes godt inn, med fordel i emballasjen som den kom i, og
eventuelle skader forårsaket av mangelfull emballasje debiteres deg som kunde.
Varer som sendes ProfilTek.no i oppkrav kommer ikke til å hentes ut.
Varer som leveres på pall må, om de returneres, lastes på pall for å unngå at
varen skades under transport.
Åpent kjøp
Selv etter at
angreretten ifølge ehandelsloven har utløpt kan du angre et kjøp. ProfilTek.no aksepterer
retur mot fullstendig tilbakebetaling av kjøpesummen i 30 dager etter
faktureringsdato. Forbrukeren har da rett til å få tilbakebetalt hele
kjøpsbeløpet inklusiv frakt innen 14 dager, men må selv stå for returens
fraktkostnader. For å ha rett til åpent kjøp skal forsendelsen være uåpnet,
varen skal hverken være brukt eller ødelagt. Dersom du vil benytte returretten for
åpent kjøp kontaktes ProfilTek.no’ kundeservice på e-post post@profiltek.no hvor det oppgis ordre- eller
fakturanummer for å få tildelt et returnummer pakken må merkes med.
Åpent kjøp gjelder bare privatpersoner, ikke bedriftskunder. For bedriftskunder
gjelder returrett på uåpnet forsendelse i 10 dager fra faktureringsdato.
Reklamasjon
Om du har fått
feil eller mangelfull forsendelse (for transportskader, se nedenfor) så skal du
reklamere til ProfilTek.no innen rimelig tid, samt på en gitt måte returnere
varen. Du bør undersøke alle varer nøye etter å ha mottatt de, for å forvisse
deg om at de er feilfrie og fungerer som de skal, samt at de har de egenskaper
som du forventer.
Ved reklamasjon, kontakt ProfilTek.no’ kundeservice via e-postadressen post@profiltek.no eller via hjemmesiden ProfilTek.no,
og oppgi ordre- eller fakturanummer samt årsak til reklamasjon for å motta et
returnummer til bruk for å returnere produktet. Formålet med returnummeret er å
gjøre administrasjonen rundt, samt identifiseringen av den returnerte varen
lettere. I de tilfeller der produsenten bedriver egen support og garantiservice
forbeholder ProfilTek.no seg retten til å henvise reklamasjonsærender direkte
til respektive produsents support eller produsentens servicepartnere.
Vær oppmerksom på at det å få et returnummer ikke er det samme som å få sin
reklamasjon godkjent. Benyttes returnummeret fra ProfilTek.no så bør varen være
på plass hos ProfilTek.no innen to uker etter at returnummeret er utstedt.
Returer skal sendes tilbake i den originale emballasjen samt være godt
innpakket ytteremballasje godkjent av posten (for eksempel brun wellpapp).
Eventuelle transportskader debiteres deg som kunde. ProfilTek.no kontrollerer
og tester innsendte varer i henhold til din beskrivelse av skaden, det er
derfor en fordel om at din beskrivelse er så utførlig som mulig. Om ProfilTek.no
finner at varen er feilfri debiteres er avgift som for øyeblikket er kr 1090,- for
å dekke ProfilTek.no’ kostnader i forbindelse med returen.
Varer som leveres på pall skal i tilfelle retur lastes på pall for å unngå
transportskader.
Ansvarlig for feil
Om det foreligger
feil som ProfilTek.no har ansvar for, så påtar ProfilTek.no seg at på egen
bekostning å bote på feilen ved reparasjon, ny leveranse eller tilbakebetaling
av kjøpesummen, dersom dette kan skje uten vesentlig kostnad og ubeleilighet
for ProfilTek.no. Ytterligere rettigheter for kunde kan være en følge av
respektive produsenters garantier.
ProfilTek.no ansvar som følge av feil ved varen er begrenset til det som angis
i disse alminnelige kjøpsvilkårene, samt det som angis i forbrukerkjøpsloven. ProfilTek.no
har ikke noe ansvar for eksempelvis inkompatibilitet, forsinket leveranse,
skadebringende egenskaper i varene, produktansvar, tap i næringsverksamhet,
driftsstans, tap av lagret informasjon, merarbeid eller annen økonomisk skade.
Tenk på å alltid ta backup på viktige data, ProfilTek.no kan ikke gjenskape
eller ta backup på kundenes data i tilfelle reklamasjon
Vær oppmerksom på at support og feilmeldinger kan være på engelsk for visse
produsenter, og i visse fall kan feilmelding bare gis via e-post eller
hjemmeside.
Annet
Fakta og
prisinformasjon gis med reservasjon for trykkfeil, leverandørers
prisforhøyelser, eventuelle ukorrekte tekniske spesifikasjoner med mere, samt
at den ønskede varen er utsolgt.
Alle navn, betegnelser med mere som forekommer på ProfilTek.no’ hjemmesider er
registrerte varemerker.
De opplysninger som gis på hjemmesiden utgjør og manifesterer ikke annet om
anvendelighet, bruksområde, garanti eller lignende enn det som direkte angis.
ProfilTek.no forbeholder seg retten til å endre all informasjon, inklusive men
ikke begrenset til tekniske spesifikasjoner, priser og produkttilbud uten
foregående varsel.
Publiserte fakta- og prisinformasjoner, dokument, grafikk med mere kan
inneholde tekniske og/eller typografiske feil. ProfilTek.no fraskriver seg alt
ansvar i forhold til denne typen informasjon så vel som annen referert
informasjon og/eller dokument i eller lenket til denne publikasjonen. ProfilTek.no
har under ingen omstendigheter ansvar for indirekte skader, følgeskader eller
noen annen skade som følge av vanskelighet eller feil bruk, eller uteblitt
gevinst i forbindelse å benytte informasjonen som ligger på denne serveren.
Aktuelle tilbud gjelder så lenge det finns varer på lager, om ingenting annet
opplyses.
Alle produkter som ProfilTek.no selger kan brukes i Norge. .
Bortsett fra det som fra gang til gang uttrykkelig angis i enkeltstående
dokument i på denne serveren har hvem som helst mulighet til å lese, kopiere,
skrive ut og distribuere dokument på denne serveren, under følgende
forutsetninger: (1)bruk av denne typen informasjon skjer i informasjonsøyemed
og for ikke-kommersielle formål, eller for privat bruk. Informasjonen får heller
ikke kopieres til noe nettverk eller offentliggjøres i media; (2) dokument og
tilhørende grafikk ikke modifiseres eller endres; (3) bilder får ikke
distribueres uten tekst; (4) tekst siteres utenfor sin sammenheng; (5) alle
innehavere av opphavsrett angis i alle tilfeller.
ProfilTek.no og/eller respektive leverandører har ikke noe ansvar for at
informasjonen i dokument og tilhørende grafikk som publiseres på serveren kan
være brukbar i andre sammenhenger. Samtlige slike dokument og denne typen
tilbehør drives i til enhver tid eksisterende form, uten noen som helst garanti
De dokumenter som angis ovenfor inkluderer ikke design eller layout på
nettstedet ProfilTek.no eller på
andre nettsider som ProfilTek.no eier, driver, lisensierer eller kontrollerer.
Deler av ProfilTek.no’ nettsider er beskyttede av immateriell lovgivning og kan
ikke kopieres eller imiteres, verken helt eller delvis. Logoer, grafikk, lyd og
bilder fra ProfilTek.no’ nettsider kan ikke kopieres eller videresendes uten
uttrykkelig tillatelse fra ProfilTek.no.
Bruk for andre formål enn de som er angitt ovenfor, og som heller ikke ProfilTek.no har
gitt sin uttrykkelige tillatelse til, er ulovlig og kan medføre straffe- og
erstatningsansvar.
Force majeure, ProfilTek.no kan ikke holdes ansvarlig for forhindringer som
står utenfor vår makt, for eksempel forstyrrelser i produksjon, lynnedslag,
langvarige strømavbrudd, streik eller andre uforutsette hendelser.
Konfliktløsning
Vi ønsker å løse alle tvister i minnelighet. Om du likevel ikke er
fornøyd etter at vår kundeservice har behandlet din reklamasjon, kan du ta
kontakt med Forbrukerrådet for mekling. www.forbrukerradet.no.
Lenker til en
tredjeparts nettsted
Lenker i denne
publikasjonen gjør det også mulig å forlate denne serveren. Nettsidenes lenker
kontrolleres ikke av ProfilTek.no og ProfilTek.no har derfor ikke noe ansvar
for innholdet på nettsidene som ProfilTek.no lenker til, eller for hvilke
lenker som nettstedene har videre. ProfilTek.no lenker til andre nettsteder ene
og alene for å underlette søk, og det at ProfilTek.no legger opp en lenke
innebærer ikke uten videre at ProfilTek.no godkjenner nettstedet.
Personopplysninger
Ved å fylle ut dine opplysninger og opprette en ny konto, samtykker du i at dine personopplysninger lagres og brukes av ProfilTek.no. Lagringen skjer for å kunne oppfylle våre forpliktelser overfor kunden, samt til bruk i vår markedsføring. Du kan når som helst endre dine opplysninger (samt avbestille katalog og direkteutvalg) ved å logge inn på vår nettside med ditt brukernavn og passord.
Disse kjøpsbetingelser ble sist oppdatert 12. januar 2023