Kjøpsbetingelser

Aktuelt område

BoTeknikk AS (heretter kalt ProfilTek.no) sine generelle kjøpsbetingelser for forbrukere gjelder fra og med dato nederst, og erstatter de kjøpsbetingelser som tidligere er gitt av ProfilTek.no. Varene som presenteres via ProfilTek.no' hjemmesider utgjør ProfilTek.no’ ordinære sortiment. Ved eventuell forskjeller mellom vilkår, produktinformasjon eller priser som angis på ProfilTek.no’ hjemmesider og de som angis via øvrige publikasjoner, for eksempel katalogen, så er det informasjonen på hjemmesidene som gjelder.

Bedriftskjøp

For bedrifter som velger å handle på ProfilTek.no, så gjelder kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven.

Pris og betaling

Prisene på ProfilTek.no oppdateres jevnlig og vises ink. mva. om ikke annet fremkommer. Prisene angis i norske kroner, frakt kommer i tillegg på hver enkelt bestilling, i henhold til informasjonen nedenfor.  

ProfilTek.no forbeholder seg rett til å endre priser på hjemmesiden og på andre publikasjoner uten foregående varsel. Mellom ProfilTek.no og kunden gjelder fastsatt pris om ikke annen avtale gjelder. Kunden kan betale med faktura eller med bankkort utstedt i Norge. Kjøper må være myndig og over 18 år. Ordrer leveres bare til adresser i Norge. Fakturering foregår via ProfilTek.no samarbeidspartner Klarna AS. Kunden samtykker i at det innhentes opplysninger fra offentlige kilder og kredittopplysningsbyråer som et ledd i kredittvurderingen. Kunden aksepterer ved å oppgi sin mailadresse at gjenpartsbrev sendes elektronisk til den oppgitte e-postadresse, alternativt sendes manuelt til kundens Folkeregistrerte adresse. 
Leveranser som ikke hentes debiteres en avgift på 690 kr inklusive moms for å dekke de kostnader for frakt og administrasjon. Dette gjelder ikke for pakker som kunden har avbestilt før leveransen klargjøres og frakt forhåndsbetales av oss.  

Ved ordre sendes en bestillingsbekreftelse på e-post. Bekreftelsen utgjør informasjon om innholdet i bestillingen. I samband med at ordren ekspederes fra ProfilTek.no’ lager får kunden melding om at ordren er på vei, samt faktura.  

Ved åpenbare feil, som såkalte forklaringsfeil eller lignende vedrørende pris eller den produktinformasjon som angis i bestillingsbekreftelsen eller fakturaen, har ProfilTek.no rett til å korrigere prisen eller informasjonen, hvorpå ny bestillingsbekreftelse og faktura sendes til kunden. Kunden har rett til å avbestille sin ordre uten kostnad dersom korrigeringene ikke aksepteres.

Frakt og Levering

Se vilkår for Frakt og Levering.

Endring av ordre

Du har mulighet til å endre ordren kostnadsfritt fram til at leveransen har blitt pakket hos ProfilTek.no. Endring kan skje skriftlig eller pr e-post: post@profiltek.no. Kunden kan ikke endre ordren etter at ordren er pakket. OBS! Dersom du betaler ordren på forskudd kan ingen endringer utføres i ordren som gjør ordren dyrere, etter at betalingen er gjennomført!

Garanti

Garantitiden varierer mellom produktene, dette spesifiseres i produktinformasjonen. Spørsmål vedrørende garanti avhenger av varens art. I visse tilfeller behandles garantispørsmål av produsenten eller av et verksted som produsenten har godkjent. I andre tilfeller behandler ProfilTek.no garantispørsmål. Om du føler deg usikker kan du gjerne ta kontakt for informasjon om rutinene omkring garantien for akkurat det produktet som du er interessert i. Du når oss via e-post, post@profiltek.no

ProfilTek.no gir ingen ytterligere garantier utover de som produsenten har spesifisert.

Forbrukerens (privatpersonens) angrerett ved e-kjøp

Forbrukeren har i følge forbrukerkjøploven og loven om e-handel i visse tilfeller rett til å angre et kjøp. Dette gjøres gjennom å meddele ProfilTek.no innen 14 dager fra den dagen forbrukeren tok imot siste delen av ordren. Angreretten gjelder ikke dataprogram, lyd- og bildeopptak der forseglingen har blitt brutt. Dette gjelder også teknisk forsegling, som for eksempel serienummer. Angreretten gjelder ikke bedrifter.  

Forbrukeren  har da rett til å få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet inklusiv frakt, men må selv stå for returens fraktkostnader.

Du vil alltid få tilsendt et angrerettskjema når du bestiller en vare hos ProfilTek.no. Dette skjemaet finner du som vedlegg til varene som i fysisk form ligger med i pakken du har bestilt. 

Dersom du vil benytte angreretten må du registrere ny sak via din ordrehistorikk på ProfilTek.no’ hjemmeside, eller kontakte ProfilTek.no’ kundeservice på e-post post@profiltek.no og oppgi ordre- eller fakturanummer for å få tildelt et returnummer pakken må merkes med. Formålet med returnummeret er å gjøre identifiseringen av og administreringen rundt returen lettere. Dersom du returnerer varen med returnummeret du har fått oppgitt, så tar ProfilTek.no ansvar for varen fra det øyeblikket du leverer varen fra deg på posten. ProfilTek.no tar ikke ansvar for pakker som sendes inn uten et returnummer, og angreretten anses ikke for benyttet før du har henvendt deg til ProfilTek.no for å få opprettet retursak. 

Varen skal pakkes godt inn, med fordel i emballasjen som den kom i, og eventuelle skader forårsaket av mangelfull emballasje debiteres deg som kunde. Varer som sendes ProfilTek.no i oppkrav kommer ikke til å hentes ut.  

Varer som leveres på pall må, om de returneres, lastes på pall for å unngå at varen skades under transport.

Åpent kjøp

Selv etter at angreretten ifølge ehandelsloven har utløpt kan du angre et kjøp. ProfilTek.no aksepterer retur mot fullstendig tilbakebetaling av kjøpesummen i 30 dager etter faktureringsdato. Forbrukeren har da rett til å få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet inklusiv frakt innen 14 dager, men må selv stå for returens fraktkostnader. For å ha rett til åpent kjøp skal forsendelsen være uåpnet, varen skal hverken være brukt eller ødelagt. Dersom du vil benytte returretten for åpent kjøp kontaktes ProfilTek.no’ kundeservice på e-post post@profiltek.no hvor det oppgis ordre- eller fakturanummer for å få tildelt et returnummer pakken må merkes med.

Åpent kjøp gjelder bare privatpersoner, ikke bedriftskunder. For bedriftskunder gjelder returrett på uåpnet forsendelse i 10 dager fra faktureringsdato.

Reklamasjon

Om du har fått feil eller mangelfull forsendelse (for transportskader, se nedenfor) så skal du reklamere til ProfilTek.no innen rimelig tid, samt på en gitt måte returnere varen. Du bør undersøke alle varer nøye etter å ha mottatt de, for å forvisse deg om at de er feilfrie og fungerer som de skal, samt at de har de egenskaper som du forventer.  


Ved reklamasjon, kontakt ProfilTek.no’ kundeservice via e-postadressen post@profiltek.no eller via hjemmesiden ProfilTek.no, og oppgi ordre- eller fakturanummer samt årsak til reklamasjon for å motta et returnummer til bruk for å returnere produktet. Formålet med returnummeret er å gjøre administrasjonen rundt, samt identifiseringen av den returnerte varen lettere. I de tilfeller der produsenten bedriver egen support og garantiservice forbeholder ProfilTek.no seg retten til å henvise reklamasjonsærender direkte til respektive produsents support eller produsentens servicepartnere.  

Vær oppmerksom på at det å få et returnummer ikke er det samme som å få sin reklamasjon godkjent. Benyttes returnummeret fra ProfilTek.no så bør varen være på plass hos ProfilTek.no innen to uker etter at returnummeret er utstedt.  

Returer skal sendes tilbake i den originale emballasjen samt være godt innpakket ytteremballasje godkjent av posten (for eksempel brun wellpapp). Eventuelle transportskader debiteres deg som kunde. ProfilTek.no kontrollerer og tester innsendte varer i henhold til din beskrivelse av skaden, det er derfor en fordel om at din beskrivelse er så utførlig som mulig. Om ProfilTek.no finner at varen er feilfri debiteres er avgift som for øyeblikket er kr 1090,- for å dekke ProfilTek.no’ kostnader i forbindelse med returen.  

Varer som leveres på pall skal i tilfelle retur lastes på pall for å unngå transportskader. 

Ansvarlig for feil

Om det foreligger feil som ProfilTek.no har ansvar for, så påtar ProfilTek.no seg at på egen bekostning å bote på feilen ved reparasjon, ny leveranse eller tilbakebetaling av kjøpesummen, dersom dette kan skje uten vesentlig kostnad og ubeleilighet for ProfilTek.no. Ytterligere rettigheter for kunde kan være en følge av respektive produsenters garantier.  
ProfilTek.no ansvar som følge av feil ved varen er begrenset til det som angis i disse alminnelige kjøpsvilkårene, samt det som angis i forbrukerkjøpsloven. ProfilTek.no har ikke noe ansvar for eksempelvis inkompatibilitet, forsinket leveranse, skadebringende egenskaper i varene, produktansvar, tap i næringsverksamhet, driftsstans, tap av lagret informasjon, merarbeid eller annen økonomisk skade. Tenk på å alltid ta backup på viktige data, ProfilTek.no kan ikke gjenskape eller ta backup på kundenes data i tilfelle reklamasjon
Vær oppmerksom på at support og feilmeldinger kan være på engelsk for visse produsenter, og i visse fall kan feilmelding bare gis via e-post eller hjemmeside.

Annet

Fakta og prisinformasjon gis med reservasjon for trykkfeil, leverandørers prisforhøyelser, eventuelle ukorrekte tekniske spesifikasjoner med mere, samt at den ønskede varen er utsolgt.  

Alle navn, betegnelser med mere som forekommer på ProfilTek.no’ hjemmesider er registrerte varemerker.  
De opplysninger som gis på hjemmesiden utgjør og manifesterer ikke annet om anvendelighet, bruksområde, garanti eller lignende enn det som direkte angis.  
ProfilTek.no forbeholder seg retten til å endre all informasjon, inklusive men ikke begrenset til tekniske spesifikasjoner, priser og produkttilbud uten foregående varsel. 
Publiserte fakta- og prisinformasjoner, dokument, grafikk med mere kan inneholde tekniske og/eller typografiske feil. ProfilTek.no fraskriver seg alt ansvar i forhold til denne typen informasjon så vel som annen referert informasjon og/eller dokument i eller lenket til denne publikasjonen. ProfilTek.no  har under ingen omstendigheter ansvar for indirekte skader, følgeskader eller noen annen skade som følge av vanskelighet eller feil bruk, eller uteblitt gevinst i forbindelse å benytte informasjonen som ligger på denne serveren.
Aktuelle tilbud gjelder så lenge det finns varer på lager, om ingenting annet opplyses. 
Alle produkter som ProfilTek.no selger kan brukes i Norge.  .

Bortsett fra det som fra gang til gang uttrykkelig angis i enkeltstående dokument i på denne serveren har hvem som helst mulighet til å lese, kopiere, skrive ut og distribuere dokument på denne serveren, under følgende forutsetninger: (1)bruk av denne typen informasjon skjer i informasjonsøyemed og for ikke-kommersielle formål, eller for privat bruk. Informasjonen får heller ikke kopieres til noe nettverk eller offentliggjøres i media; (2) dokument og tilhørende grafikk ikke modifiseres eller endres; (3) bilder får ikke distribueres uten tekst; (4) tekst siteres utenfor sin sammenheng; (5) alle innehavere av opphavsrett angis i alle tilfeller.  

ProfilTek.no og/eller respektive leverandører har ikke noe ansvar for at informasjonen i dokument og tilhørende grafikk som publiseres på serveren kan være brukbar i andre sammenhenger. Samtlige slike dokument og denne typen tilbehør drives i til enhver tid eksisterende form, uten noen som helst garanti

De dokumenter som angis ovenfor inkluderer ikke design eller layout på nettstedet ProfilTek.no eller på andre nettsider som ProfilTek.no eier, driver, lisensierer eller kontrollerer. Deler av ProfilTek.no’ nettsider er beskyttede av immateriell lovgivning og kan ikke kopieres eller imiteres, verken helt eller delvis. Logoer, grafikk, lyd og bilder fra ProfilTek.no’ nettsider kan ikke kopieres eller videresendes uten uttrykkelig tillatelse fra ProfilTek.no.

Bruk for andre formål enn de som er angitt ovenfor, og som heller ikke ProfilTek.no har gitt sin uttrykkelige tillatelse til, er ulovlig og kan medføre straffe- og erstatningsansvar.  

Force majeure, ProfilTek.no kan ikke holdes ansvarlig for forhindringer som står utenfor vår makt, for eksempel forstyrrelser i produksjon, lynnedslag, langvarige strømavbrudd, streik eller andre uforutsette hendelser.

Konfliktløsning
Vi ønsker å løse alle tvister i minnelighet.  Om du likevel ikke er fornøyd etter at vår kundeservice har behandlet din reklamasjon, kan du ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. www.forbrukerradet.no.

Lenker til en tredjeparts nettsted

Lenker i denne publikasjonen gjør det også mulig å forlate denne serveren. Nettsidenes lenker kontrolleres ikke av ProfilTek.no og ProfilTek.no har derfor ikke noe ansvar for innholdet på nettsidene som ProfilTek.no lenker til, eller for hvilke lenker som nettstedene har videre. ProfilTek.no lenker til andre nettsteder ene og alene for å underlette søk, og det at ProfilTek.no legger opp en lenke innebærer ikke uten videre at ProfilTek.no godkjenner nettstedet.

Personopplysninger

Ved å fylle ut dine opplysninger og opprette en ny konto, samtykker du i at dine personopplysninger lagres og brukes av ProfilTek.no. Lagringen skjer for å kunne oppfylle våre forpliktelser overfor kunden, samt til bruk i vår markedsføring. Du kan når som helst endre dine opplysninger (samt avbestille katalog og direkteutvalg) ved å logge inn på vår nettside med ditt brukernavn og passord.

Disse kjøpsbetingelser ble sist oppdatert 12. januar 2023